Podnikáte a chcete si dát kabelku do účetnictví ?

Podnikáte a chcete si dát kabelku do účetnictví ?
Makabelka zjistila informace pro podnikavé ženy.

Boty, kabelka - jako uznatelný náklad v účetnictví ? 

Protože se blíží konec roku a mnoho z nás řeší co kupovat za krásné a praktické dárky, zeptali jsme se za Vás daňové poradkyně Ing. Heleny Komersové Vilikusové,  jak je to v případě pořízení kabelky a s jejím uplatněním v účetnictví.

Řeší Vaši klienti často jak a co uplatnit v účetnictví ?
Ano, ale stále vidím rezervy. Protože je vždy lepší řešit tyto otázky předem a vyvarovat se chyb v účetnictví. V neposlední řadě je naším cílem vždy klientovi nabídnout maximální servis, včetně konzultací a daňového poradenství. Máme rádi klienty, kteří se raději 3 x zeptají, než řešit posléze nepříjemné situace s příslušnými úřady.

Uvedu příklad, jsem žena  podnikatelka, musím vypadat dobře a ráda bych si dala kostýmek, lodičky, kozačky a kabelku do nákladů svého podnikání. Je možné je uplatnit jako náklady na reprezentaci ? Když vlastně jako obchodník reprezentuji své podnikání, svou firmu ?
To co Vy popisujete jsou klasické výdaje na reprezentaci - nedaňové. Daňově uznatelné jsou ochranné oděvní pracovní pomůcky a to ještě určené ve směrnici k jednotlivým funkcím ( vzhledem k rizikům ).

Jsme z MAKABELKA a tak nás ženy nejvíce zajímá, zda si můžeme uplatnit kabelku či dámskou diplomatku. Je to opravdu možné ?
Ano, i náklady na kabelku je možné za určitých podmínek uznat do daňově uznatelných nákladů. otazka

Tak to je milé a jaké jsou ty podmínky ?
Je zapotřebí rozlišit povahu Vašeho podnikání. Například pokud pracujete v kanceláři a Vaší pracovní náplní je chodit do banky, na poštu, po úřadech, nosit klientům různé dokumenty a vzorky, lze nákup kabelky uplatnit do daň.uznatelných nákladů (výnosů). Potom se tedy jedná o nákup režijního materiálu, který potřebujete k zajištění provozu firmy. Pokud byste byla například profesionální  řidička (TIR, bus, taxi), policistka, kuchařka apod. tak to ani při velké fantazii nelze.

Koupím si tedy předmět a fakturu si dám do účetnictví, mám ještě na něco myslet v souvislosti s nějakýmí papíry ?
Ano máte pravdu, je důležité, aby daňový doklad byl na Vás, respektivě na subjekt, který bude tuto věc, v našem případě kabelku v účetnictví mít. Tzn., jste li OSVČ tak jste to Vy a musí být Vaše IČ a případně DIČ uvedeno na příslušném dokladu.

Slyšeli jsme, že je dobré si takový předmět vyfotit, není to přitažené tzv. za vlasy ?
Není, naopak je výborné pořídit fotodokumentaci tohoto předmětu a přiložit ji k faktuře. Ale to co považuji za nejdůležitější je to, abyste nezapomněli předmět, v našem případě kabelku tzv. "obrandovat". Totiž, aby jste daňovou uznatelnost těchto nákladů (výdajů) ještě více potvrdili, je lepší označit kabelku logem Vaší obchodní firmy, nebo značky firmy pro kterou pracujete a která si bude tento náklad uznávat. Při případné daňové kontrole kromě argumentu, že jde o potřebný materiál, můžete ještě argumentovat, že nošením této kabelky, děláte Vaší firmě reklamu. Nejde přímo o reklamní předmět, vyjmenovaný v zákoně 586/1992 Sb. § 25 odst. T. protože kabelku nikomu nedáváte, ale o předmět, na kterém je reklama Vaší firmy.

Když už jste to zmínila, jak je to vlastně s reklamními předměty ? Může být kabelka klasický reklamní předmět co bychom mohli věnovat například klientům ?
Pokud by se jednalo o kabelku do 500,- Kč, tak ano. Protože reklamní a propagační předmět, který darujeme svým zákazníkům, je podle zákona o daních z příjmů (§ 25 odst.1 písm. t)) předmět, který:
  • je opatřený naší obchodní firmou, ochrannou známkou nebo názvem propagovaného zboží nebo služby
  • jeho hodnota nepřesahuje 500 Kč (jsme-li plátce DPH, bere se cena bez DPH)
  • není (s výjimkou tichého vína, což je víno jiné než šumivé) předmětem spotřební daně

Výdaje na pořízení těchto předmětů jsou pro nás daňově uznatelné pro daň z příjmů. Příjemce daru (fyzická osoba) nemusí z takového přijatého daru platit daň z příjmů.

Asi je to vždy v pořádku, dokud nedorazí kontrola z FÚ a to je vždy nemilé. Na co si máme dát pozor a čemu máme věnovat při zvažování co si vložit a co ne do nákladů podníkání ?
Jak již tady bylo řečeno je možné celkem snadno dovodit daňovou uznatelnost nákladů na reklamu, je však vždy nutné dodržet tyto zásady:

  • reklama se týká daného subjektu (nikoliv jiného poplatníka - například mateřské či dceřiné společnosti, či výrobce zboží, které prodejce prodává),
  • reklama se týká produktu, který subjekt poskytuje či hodlá poskytovat; musí být zřejmá vazba mezi produktem a subjektem (tj. obecná zásada souvislosti nákladů a výnosů),
  • náklady na reklamu musí být doložitelné, aby daňový subjekt mohl prokázat, že se uskutečnilo plnění. Je dobré mít k dispozici např. fotografie, video záznam, písemné doklady apod.,
  • náklady na reklamu jsou časové rozlišeny.
Děkujeme za Váš čas a přejeme Vám pěkné pohodové dny.
Též děkuji a přeji krásný den Vám i Vašim čtenářkám.
Na naše otázky odpovídala: Ing. Helena Komersová Vilikusová - daňový poradce č.3009
 
Odeslat článek známému   Vytisknout